کد مطلب:41227
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
چگونه مساوات و عدالت در حكومت امام علي(ع) جمع شد؟ اصلا امكان دارد؟
مساوات دو معني مي تواند داشته باشد. اگر مقصود عدم توجه به استحقاق افراد باشد بي شك با عدالت اجتماعي (رعايت حقوق) منافات دارد و در واقع عين ظلم است. مثلاً اگر كسي دو برابر ديگري از جهت كمّي و كيفي كار كند ولي به هر دو مزد يكسان داده شود (در حالي كه يكي استحقاق بيشتري از ديگري داشته) چنين عملي بي شك ظلم است. اما مساوات معناي ديگري دارد كه در تعابير عرفي نيز بسيار به كار مي رود و آن به معناي عدم تبعيض و برخورد يكسان با افراد است كه در واقع به اين معنا است كه اگر دو نفر استحقاق يكسان دارند بين آنان تفاوت و تبعيض گذاشته نشود، چنين معنايي بي شك همان عدالت اجتماعي است و عدم رعايت مساوات (در اين معنا) ظلم است. مثل آن كه يكي را صرفاً به دليل قرابت فاميلي يا قدرت و نفوذ سياسي يا مالي بر ديگري ترجيح دهند در حالي كه هر دو از استحقاق يكسان برخوردارند و بلكه شايد شخص طردش ده استحقاق بيشتري داشته است. در واقع پارتي بازي و بحث استفاده از رانت و مسأله آقازادگي و امثال آن كه در دوران ما مطرح است نقض چنين معنايي است، {V(ر.ك: عدل الهي، شهيد مطهري، ص 56)V}.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.